Sunday 19 January 2020

Sains Wuduk

Secara dasarnya, berwuduk bermaksud menyucikan anggota-anggota tubuh tertentu dengan memakai air yang higienis mengikut tatacara yang ditetapkan oleh syariat. Berhubung dengan anggota ­anggota tubuh yang wajib dibasuh dengan air, Allah berfirman dalam Surah al-Maidah ayat 6 yang bermaksud,

“Wahai orang yang beriman, apabila kami hendak mengerjakan sembahyang (sedangkan kau sedang berhadas kecil) maka berwuduklah, iaitu basuhlah muka kamu, kedua-dua belah tangan kau sehingga ke siku, sapulah sebahagian daripada kepala kau dan basuhlah kedua­ dua belah kaki kau sehingga ke buku lali.”
Selain anggota yang wajib ini, ada juga anggota lain yang sunat dibasuh air semasa berwuduk. Dalam sebuah hadis sahih, Humran melaporkan bahawa, “Uthman bin Affan meminta biar (dibawa kepadanya) air untuk mengambil wuduk, kemudian dia pun berwuduk. (Mula-mulanya) dia membasuh kedua-dua tapak tangannya tiga Kali, kemudian dia berkumur-kumur dan menyedut air ke dalam hidung serta menghembuskannya. Kemudian dia membasuh mukanya tiga Kali, membasuh tiga Kali tangan kanannya dan tangan kirinya (seperti itu juga). Kemudian dia menyapu sedikit daripada kepalanya diikuti dengan membasuh tiga Kali kaki kanannya mencakup buku lali dan seterusnya membasuh kaki kirinya (seperti itu juga). Sesudah itu dia (Uthman bin Affan) berkata, ‘Aku melihat Rasulullah berwuduk menyerupai wudukku ini’.” Hadis ini diriwayatkan oleh Bukhad dan Muslim. Hadis ini menceritakan berkenaan cara berwuduk yang sempuma sebagaimana yang pemah dilakukan oleh Nabi.

Di samping itu, semasa berwuduk anggota ­anggota tubuh yang berkenaan hendaklah diusap dan digosok dengan tangan. Antara hadis yang menjelaskan berkenaan keadaan ini yaitu sabda Nabi yang diriwayatkan oleh Ahmad, Ibn Majah dan Tirmizi yang bermaksud, “Apabila kau berwuduk maka gosok ­gosoklah antara jari tanganmu dan kakimu.” Dalam dwayat yang lain oleh Daraqutni, sobat Uthman bin Affan berkata, “Mahukah saya tunjukkan kepadamu cara berwuduk Rasulullah? Lalu dia membasuh mukanya dan tangannya sehingga dia menyentuh hujung lengannya, kemudian dia menyapu kepalanya, kemudian dia mengusap kedua-dua telinganya dan juga janggutnya dan kemudian membasuh kakinya.”

Berwuduk memiliki rahsianya yang tersendiri terutamanya dari sudut kesihatan. Dalam artikel bertajuk Muslims Rituals and their Effect on the Person’s Health (lbadah Muslim dan Kesannya Terhadap Kesihatan Seseorang) oleh Dr. Magomed Magomedov dari Akademi Perubatan Daghestan State, melaporkan bahawa berwuduk merangsang pusingan biologi insan dengan merangsang kawasan-kawasan tertentu yang dikenal sebagai “Kawasan Aktif Biologi” (Biological Active Spots).

Menurut beliau, bangsa Cina banyak mengkaji berkenaan ilmu sains refleksologi. Orang Cina meyakini sekiranya “Kawasan Aktif Biologi” dirangsang, ia akan merangsang sistem saraf dalam badan. Hal ini sekali gus memperlihatkan kesan faktual terhadap kesihatan seseorang.

Menurut ilmu perubatan China, tubuh insan memiliki lebih kurang 700 “Kawasan Aktif Biologi” dan 66 daripadanya memperlihatkan kesan faktual yang segera sekiranya dirangsang. Daripada 66 ini, 61 daripadanya berada di daerah wuduk utama umat Islam. Lagi lima berada di daerah di antara buku lali dan lutut, iaitu daerah yang disunatkan berwuduk.

Berhubung dengan daerah yang khusus (antara buku lali dan lutut) ini, Muslim meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud, “Antara kau sesiapa yang bisa maka hendaklah dia memanjangkan ghurrah dan tahjeelnya.” Ghurrah bermaksud membasuh muka melebihi daerah muka yang biasa

Manakala tahjeel bermaksud membasuh tangan melebihi daerah siku dan membasuh kaki melebihi daerah buku lali, iaitu antara buku lali dan lutut. Tafsiran ini disebutkan dalam Bustanul Akhbar Mukhtasar Nailul Authar terjemahan A. Qadir Hassan, Mu’ammal Hamidy, Drs. Imron Am dan Umar Fanany B.A. Di samping itu, berwuduk juga mengandungi penawar yang bisa mencegah pelbagai penyakit.

Seterusnya Dr. Magomed Magomedov berkata, apabila seseorang menyentuh mukanya semasa berwuduk, ia merangsang saraf untuk memperlihatkan kekuatan baharu (mengecas semula) kepada organ-organ menyerupai usus, perut, pundi kencing dan sistem peranakan serta saraf.

Apabila daerah kaki kanan dibasuh dan digosok, ia merangsang sistem saraf untuk mengelokkan sistem tulang, usus, pankreas, hempedu, tiroid dan daerah pinggang (lumbar area). Apabila kaki kiri dibasuh dan digosok, saraf berperanan untuk mengelokkan kelenjar pituitari dan daerah otak yang mengawal sistem endokrin.

Di samping itu, berdasarkan Mukhtar Salem, dalam buku dia bertajuk Prayers: A Sport For The Soul and Body, berwuduk mencegah seseorang daripada menerima kanser. Hal ini disebabkan mengikut kajian semasa, salah satu punca kanser yaitu materi kimia yang menempel pada kulit tubuh seseorang kesan daripada pencemaran yang berlaku pada hari ini. Pembasuhan tubuh melalui wuduk membersihkan tubuh daripada kesan pencemaran ini.

Berhubung dengan memasukkan air ke dalam hidung semasa berwuduk, berdasarkan kajian yang dijalankan oleh para doktor dari Universiti Alexandria, perbuatan ini mencuci rongga hidung daripada basil dan kotoran yang menempel pada bulu hidung. Hal ini dilaporkan oleh Lamya Taufik dalam The Preventive and Healing Wonders of Ablution di IslamOnline.net, 30 April 2003.

Perbuatan berkumur semasa berwuduk membersihkan lisan daripada sisa-sisa kuliner yang menempel di celah-celah gigi. Ditambah pula dengan galakan Nabi biar setiap Muslim bersiwak (menggosok gigi) semasa berwuduk. Berhubung dengan hal ini, Nabi bersabda, “Sekiranya tidak menyusahkan umatku, akan saya suruh mereka berwuduk setiap kali mereka hendak bersolat dan akan saya suruh mereka bersiwak semasa berwuduk.” Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dengan sanad yang sahih. Menurut Malaysia Healthcare Guide terbitan tahun 1997, antara cara terbaik untuk mencegah kerosakan gigi yaitu dengan menggosok gigi setiap kali selepas makan ataupun paling kurang dengan berkumur mulut.

Wuduk dan Membasuh Tangan Secara umumnya, umat Islam berwuduk paling kurang sebanyak lima kali sehari sebelum melakukan solat fardu. Di samping itu, umat Islam digalakkan berwuduk sebelum tidur (mengikut riwayatAhmad dan Bukhad), selepas bersetubuh dan sebelum mandi wajib (menurut riwayat Bukhara dan Muslim), semasa hendak menjamah makanan, selepas mengadakan hubungan seks (mengikut riwayatAhmad dan Muslim) dan yang seumpamanya.

Antara perbuatan yang diulang-ulangi semasa berwuduk yaitu membasuh tangan. la dilakukan sebanyak tiga kali pads peringkat permulaan berwuduk dan diulangi lagi tiga kali pads peringkat pertengahannya.

Menurut kajian yang dilakukan ke atas 305 pelajar sekolah di Detroit, kanak-kanak yang membasuh tangannya sebanyak empat kali sehari kurang mengambil cuti sakit disebabkan sakit perut. Mereka juga kurang mengambil cuti sakit disebabkan penyakit susukan pernafasan, berbanding dengan rakan-rakan mereka yang kurang membasuh tangan. Hal ini dilaporkan oleh Online Wellness Center, Vanderbilt University, Tennessee, di vanderbiltowc. wellsource. com.

Pada bulan Februari 2003, dunia dikejutkan dengan serangan wabak SARS, iaitu sindrom pernafasan akut yang teruk (severe acute respiratory syndrome). la berpunca daripada basil virus yang dikenal sebagai koronavirus (SARS-CoV) dengan manifestasi menyerupai demam (melebihi 38 darjah Celsius), pening dan sakit anggota badan, dan akhimya pesakit meninggal dunia kerana jangkitan paru-paru.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), lebih kurang 8098 orang dijangkiti virus ini di seluruh dunia dan daripada jumlah ini, 774 orang meninggal dunia. Menurut pakar, salah satu cara yang perlu dilakukan untuk mencegah merebaknya penyakit ini yaitu kerap membasuh tangan. Dr. Julie Gerberding, Pengarah Disease Control and Prevention (CDC), Amerika, berkata, “Pembersihan tangan merupakan satu-satunya langkah yang penting untuk mencegah merebaknya kuman­kuman.”

Tabiat kerap membasuh tangan secara tepat bisa menyelamatkan lebih kurang satu juta kanak-kanak bawah lima tahun, terutamanya di negara miskin. Hal ini disebabkan ada dua jenis penyakit yang kerap membunuh kanak-kanak ini, iaitu cirit ­birit dan radang paru-paru (pneumonia), dan membasuh tangan sanggup mencegah penyakit ini daripada merebak. Hal ini disebutkan dalam Medical News Today (Online) di bawah tajuk Handwashing Could Save One Million Children’s Lives Each Year, 11 Jun 2004.

Berwuduk amat relevan dengan kehidupan insan pada hari ini. Yang paling penting yaitu wuduk merupakan ibadah yang di wajibkan Allah ke atas umat Islam. Hujah sains dipakai bertujuan hanya sebagai sokongan bukan sebagai dalil dan nas.

Oleh: Dr. Dania Zainal Abidin


banner
Previous Post
Next Post