Tuesday 21 January 2020

Pemakaian Loceng Kaki Dilarang


Soalan
Saya ingin mengetahui dengan lanjut pemakaian gelang kaki bagi perempuan Islam yang mana suara loceng itu terlalu besar lengan berkuasa sehingga menarik perhatian rakan sekerja lain untuk berpaling melihat ke arahnya?

Adakah salah bila aku memakaikan gelang kaki kepada anak perempuan aku yang berumur tiga tahun? Tujuan aku memakaikannya gelang yaitu kerana gampang untuk memantau pergerakannya di rumah.

Jawapan
Setiap Muslim dan Muslimah hendaklah menjaga tata cara pergaulan dan pemakaian apabila berhubung dengan bukan mahram menyerupai di kawasan kerja.

Paling utama dalam hal pemakaian kerana cara berpakaian sanggup menarik perhatian orang lain yang bukan mahram. Memakai gelang kaki bagi perempuan Islam dengan suara loceng itu terlalu besar lengan berkuasa sehingga menarik perhatian rakan sekerja yang lain untuk berpaling melihat ke arahnya dikira bercanggah dengan tata cara pemakaian dan pergaulan seorang perempuan Muslimah dan Mukminah.
Itu sebabnya dia dieksekusi haram apabila bertujuan sedemikian dan pemakaian hiasan sedemikian perlu dielakkan. Ini terperinci apabila al-Quran menggariskan berkenaan tatacara bergaul dan berpakaian seorang perempuan Islam iaitu: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu agar menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkan aksesori badan mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup pecahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan aksesori badan mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau bawah umur mereka, atau bawah umur tiri mereka, atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang honor dari orang lelaki yang telah renta dan tidak impian kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi ihwal aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang yang belum mengerti lagi ihwal aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari aksesori mereka; dan bertaubatlah kau sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman, agar kau berjaya.” (Surah al-Nur (24): 31)
Dalam ayat ini, kita boleh simpulkan termasuk dalam ‘menghentak kaki’ ialah menggunakan gelang berloceng dan menggunakan kasut bertumit keras sehingga mengeluarkan bunyi.
Islam melarang perbuatan itu kerana dia menarik perhatian orang sehingga terserlah aksesori diri seseorang wanita. Manakala menggunakan gelang kaki berloceng bagi bawah umur perempuan yang masih kecil dan bertujuan untuk pengawasan pula yaitu harus.
Ia tidak termasuk dalam larangan di atas kerana tidak bertujuan menarik perhatian lelaki dan usianya masih kecil.
*Sumber dari www.islamituindah.my
banner
Previous Post
Next Post