Agama Kristian berasal dari Palestine, di Timur Tengah. Agama Kristian mula tersebar luas di tiga buah benua iaitu Afrika, Eropah dan Asia. Di Afrika, Kristian menjadi agama rasmi negara Habsyah dalam era ke 4. Daerah Asia terutamanya Asia selatan dan Asia Timur mendapatkan Kristian agak terlewat sedikit. Perluasan besar Kristian berlaku di Eropah, kemudian ia menular ke bahagian-bahagian lain dunia.
Kedatangan Kristian ke kawasan nusantara Melayu (Malaysia, Filipina dan Indonesia) sangat rapat hubungannya dengan gerakan ekspansi kawasan Portugal, Sepanyol dan Belanda. Pada tahun 1511, orang-orang Portugis telah menawan kota dan pelabuhan Melaka, dan menjadikannya sebagai sentra acara mereka. Kemudian mereka menyelinap masuk ke Maluku, Tiongkok dan Jepun. Di mana sahaja mereka menciptakan kolonisasi yang tetap , mereka mengubah agama penduduk-penduduknya menjadi Kristian dan memperkenalkan bahasa Portugis.
Asas kemasukan Kristian ke kepulauan Melayu ini pun faktual sudah berbeza dengan Islam. Kristian masuk melalui penjajah yang dengan rakusnya menjajah negara orang lain, sedangkan Islam hanya masuk melalui pedagang2 Arab, India dan beberapa bangsa lagi dengan cara perdagangan. Mereka berdagang dan sambil-sambil itu mereka mendakwah agama Islam dengan cara yang baik, alhamdulillah.
Sementara orang-orang Portugis meluaskan wilayahnya ke Timur, orang-orang Sepanyol pula meluaskan wilayahnya ke arah Barat. Mereka menakluki kawasan yang luas di benua Amerika dan dari Amerika kemudiannya ke Lautan Teduh. Filipina merupakan wilayahnya yang paling utama di Lautan Teduh dan di sana mereka bertapak secara abadi semenjak tahun 1565. Undang-undang Sepanyol dan undang-undang Portugis terhadap perkara agama, bahasa dan kebudayaan pada umumnya sama dengan Portugis. Malah sesungguhnya semenjak tahun 1580 hingga ke tahun 1640 sesudah Portugal ditakluki oleh Philip II, Raja Sepanyol (1527 – 1598) yang juga telah menunjukkan namanya kepada Filipina, maka Sepanyol dan Portugis telah disatukan di bawah pemerintahan Sepanyol yang tunggal.
Philip II telah tercatat dalam sejarah sebagai seorang pembela iman Roman Kristen yang berani. Dia menganggap orang-orang Moor dan orang-orang Kristian Protestant sebagai musuhnya yang utama. Dia telah menentang Kristian Protestant terutama sekali di negeri Belanda yang di bawah pemerintahannya. Negara tersebut telah memberontak terhadapnya dengan berhasil sekali. , dan insiden ini bukan sahaja penting ertinya bagi Eropah, kerana peperangan Hispano-Portugis menentang ‘Moor’ dan Protestant itu tidak terbatas di Eropah dan kawasan Laut Tengah yang berjiran dengannya sahaja, tetapi juga telah dilanjutkan hingga ke Asia Tenggara.
Apabila orang-orang Sepanyol hingga di Mindanao di Filipina, sesudah mengelilingi setengah bulatan dunia ini dari arah barat, mereka telah berhadapan dengan musuh tradisinya di bahagian paling timur, iaitu orang-orang Islam. Orang2 Islam ini mereka sebut juga sebagai orang2 ‘Moro’. Dalam era ke 17, didapati bahawa orang2 Belanda berhubungan dengan orang2 Islam / Moro ini dalam perjuangannya menentang Sepanyol, dan kekuasaan Sepanyol hampir menemui nasib yang sama dengan nasib orang2 Portugis di Asia Tenggara.
Pada tahun 1602, Syarikat Hindia-Timur yang populer dengan nama V.O.C (Verenigde Oostindische Compagnie) telah ditubuhkan. Syarikat ini bukan sahaja bertindak sebagai syarikat dagang tetapi juga mendapatkan hak2 kekuasaan. Syarikat ini diberi izin untuk mengikat perjanjian dan komplotan dengan pengiran2 dan lain2 raja yang berkuasa atas nama negara Belanda, dan juga untuk mendirikan perbentengan dan mengambil serta mengangkat pegawai2 pentadbir, hakim2 dan askar2 tetapi semuanya itu harus mengangkat sumpah taat setia kepada pemerintahan negara Belanda.
Dalam masa era ke 17, kekuasaan orang2 Portugis di Asia Tenggara telah pecah, dan pemerintahan orang2 Sepanyol hanya terbatas kepada Filipina sahaja. Jatuhnya Melaka (1641) secara khusus telah menguntungkan kedudukan perdagangan di Betawi yang menjadi sentra kekuasaan Belanda di Asia. Akhirnya satu sahaja kawasan yang menjadi milik orang2 Portugis dan dalam hal ini, kepulauan timur Portugis memiliki kedudukan yang sama di Asia Tenggara menyerupai Makao di Asia Timur.
Kekuasaan Eropah di Asia Tenggara dalam era ke 17 dan ke 18 tidak bertambah dari keadaannya dalam era ke 16. Kemerosotan kekuatan Sepanyol juga secara umum telah mula dirasai di Filipina. Daerah jajahan Belanda terdiri dari beberapa sentra yang kuat, biasanya di pesisir dan dari pesisir kawasan pengaruhnya mencapai masuk ke pedalaman atau di sepanjang jalan kapal. Dalam era yang ke 18, dampak Belanda bertambah besar lengan berkuasa lagi di Jawa, tetapi citra pada umumnya ialah bahawa kawasan di bawah V.O.C itu masih dan tetap menjadi sebuah koloni perdagangan.
Pada kebanyakan tempat, terutama di Maluku, penggantian pemerintahan Portugis dengan pemerintahan Belanda melibatkan pula satu penggantian agama Kristian dari mazhab Roman Kristen menjadi mazhab Protestant. Akan tetapi sebuah pertubuhan dagang menyerupai V.O.C tidak begitu berminat untuk menukar agama di tempat2 miliknya dan daerah2 pengaruhnya menyerupai negara2 Portugal dan Sepanyol. Malah sesungguhnya sesudah acara misi2 Roman Kristen menggelombang naik pada pertengahan era ke 16 , maka kemerosotan telah berlaku dalam masa 25 tahun yang terakhir dalam era itu, sehingga yang demikian tidaklah sanggup dilihat sesuatu kemajuan agama Kristian yang faktual di daerah2 tersebut.
Pada simpulan era yang ke 18 dan permulaan era ke 19, beberapa insiden telah berlaku menyerupai pembubaran V.O.C, masa peralihan yang singkat di bawah pemerintahan Inggeris, dan pembentukan Hindia-Timur Belanda di bawah pemerintahan Belanda. Daripada sebuah koloni dagang menjadi sebuah koloni pertanian, yang berpusat di Jawa. Daerah ini tidak mencakup Melaka, yang ditakluk oleh Inggeris pada 1824.
Masa permulaan 25 tahun dalam era ke 19 merupakan satu masa pengawasan negara dan perencanaan negara secara tersusun. Raja William I (yang memerintah dari 1813-40) menjadi penganjur siasah tersebut. Dia meneruskan kegiatan2 gereja zaman V.O.C dalam ‘Gereja Protestant di Hindia Belanda’. Gereja ini telah didirikan tersendiri dari gereja protestant di negeri Belanda.
V.O.C telah mempengaruhi pihak2 gereja yang berkuasa dalam hal menentukan kaum pendeta Protestant untuk bekerja di timur, dengan jalan menciptakan tuntutan2 istimewanya sendiri, tetapi sekurang2 nya pemilihan itu pada ketika terakhirnya tetap merupakan perkara dalam lingkungan kuasa gereja. Pemilihan di negara Belanda telah ditugaskan kepada sebuah jawatankuasa yang diangkat oleh raja, dan di dalam jawatankuasa ini hanya satu atau dua orang2 terkemuka gereja yang menjadi anggota kerana kedudukannya itu.
Semua penganut Protestant di Hindia-Belanda harus menjadi anggota gereja Protestant di kawasan itu, biar apa pun jua bangsa atau kepercayaannya. William I telah menunjukkan kepada gereja ini konstitusi yang menjunjung dasar bahawa sesuatu hal yang dilakukan di Hindia Belanda haruslah dengan pengetahuan dan campur tangan pemerintah. Majlis gereja Betawi sekarang secara rasmi telah diberi satu fungsi kepimpinan di dalam gereja, sebagai lanjutan keadaan yang telah berkembang di bawah V.O.C. Sampai usang dalam era ke 19 , satu peraturan gres masih terus berlaku bahawa presiden dewan gereja itu mestilah seorang anggota dewan tertinggi dalam negeri iaitu Dewan Kepulauan Hindia Belanda. Pengangkatan oleh gereja dilarang dilakukan tanpa persetujuan pemerintah.
Apabila tugas2 gereja di timur secara tegas diletakkan di bawah pengawasan pemerintah dalam era ke 17, maka keadaan itu pada permulaannya telah menjadikan protes daripada pihak gereja yang berkuasa di negeri Belanda dan juga di Betawi. Kemudian hal itu telah diterima tanpa sungutan , sebagai lanjutan keadaan dalam zaman V.O.C. Pada hakikatnya, pengawasan negara terhadap gereja pada masa itu malah diperkuatkan dari sebelumnya. Dalam zaman V.O.C gereja tidak sanggup berkembang sedemikian rupa sehingga menarik perhatian, kerana kepentingan dagang biasanya mengatasi kepentingan gereja tetapi intinya ekspansi kawasan gereja telah diakui oleh pihak yang berkuasa.
Sampai di sini dahulu dalam bahagian pertama ini dan dalam bahagian kedua nanti insyaAllah akan diberikan klarifikasi tentang kemasukan Kristian ke Tanah Melayu dan konsep-konsep asas iman mereka. Kesimpulannya, sejarah sendiri telah pertanda bahawa kemasukan agama Kristian ke kepulauan melayu ini yaitu melalui PENJAJAHAN , tidak menyerupai meluasnya Islam di kawasan sini dengan melalui jalan PERDAGANGAN. Maka ini tertolak hujjah-hujjah dari Kristian yang menyampaikan bahawa Islam tersebar dengan pedang, sedangkan yang kita sanggup lihat agama kristian lah yang tersebar melalui peperangan dan penjajahan.
Ini berbeza dengan apa yang berlaku dalam zaman Nabi Muhammad S.a.w. Islam bukan semata2 tersebar melalui pedang, tetapi kita lihatlah permulaan dakwah Islam itu hanya dengan cara one to one, dan dengan cara yang amat berhikmah. Tetapi sesudah Islam diserang, orang2 Islam diseksa dan dibunuh, barulah Allah perintahkan semoga Nabi dan para sahabat bersiap sedia untuk berperang. Tetapi lihatlah, peperangan BUKAN dimulakan oleh Islam, malahan Islam terpaksa berperang kerana diserang terlebih dahulu. Bagi mereka yang memiliki hati yang jernih dan terang, fikiran yang matang dan logika yang waras sanggup menilai sendiri ihwal perkara tersebut. Wallahu a’lam
*Sumber dari hikmatun.wordpress.com