Lima Perkara Yang Perlu Orang Islam Lindungi
Islam agama keamanan. Menurut Dr Mahmood Mustafa Ayoub dalam buku karangannya, Islam Kepecayaan dan Amalan menjelaskan: Islam yaitu kalimah terbitan dari perkataan salamayang bermaksud ‘mempersetujui dan memperakui sesuatu atau mempunyai keamanan’. Kata kerjanya pula ialah aslama yang bermaksud menyerahkan segala urusan hidup kepada kehendak Allah.
Muslim yaitu mereka yang melaksanakan penyerahan ini. Agama Islam mempunyai prinsip undang-undang yang bertujuan memberi keamanan kepada manusia. Ini sanggup di lihat dari perlaksaan syariahnya di dalam kehidupan manusia.Al-Quran menjelaskan matlamat ini di dalam surah anbiya’ ayat 107 yang bermaksud:“Dan tidaklah Kami mengutuskan kamu(Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam.”Inilah tujuan sebenar perutusan Rasulullah s.a.w yang memperkenalkan sistem syariah Islam kepada manusia. Syariah ini mempunyai konsep keadilan dan keamanan. Dr Mohammad Hashim Kamali di dalam bukunya,
Prinsip-Prinsip Dalam Undang-Undang Islam menyatakan bahawa kalimah rahmah ini membawa pengertian terang perihal apa yang ingin di sampaikan oleh al-Quran dan Sunnah ialah menghilangkan kemudaratan yang wujud dalam kehidupan manusia, mengelakkan dari terjadinya sebarang kerosakan dan membina keadilan seterusnya membina keamanan sejagat.Dengan klarifikasi ini, maka rahmat yang di bawa oleh nabi Muhammad s.a.w yaitu terang dinyatakan dalam perlaksanaan maslahah dalam kehidupan manusia.
Maslahah ini juga perlu dijaga dan dipertahankan dari sebarang unsur yang boleh membawa kepada kemusnahannya.Oleh itu, ulama’ beropini bahawa rahmat merupakan asas perlaksanaan syariah.Ulama’ Usulul Fiqh menjelaskan bahawa terdapat 3 pembahagiaan maslahah.Maslahah tersebut ialah Dhoruriyyat, Hajiyyaat dan Tahsiniyyat.
Dr Abdul Karim Zaidan di dalam bukunya Al-Wajir Fi Usulul Fiqh menjelaskan bahawa dhoruriyyat yaitu kasus yang sangat diharapkan oleh insan bagi menjamin kehidupan yang sempurna. Dhoruriyyatjuga diharapkan bagi memastikan kehidupan mereka tidak membawa kepada sebarang bentuk kesengsaraan.
Terdapat 5 kasus yang sangat diharapkan itu yaitu agama, jiwa, keturunan, akal, dan harta. Keperluan yang dimaksudkan itu yaitu agama, jiwa, aqal, keturunan dan harta. Kelima-lima kasus ini perludititik beratkan dan dilindungi.
1. Agama
Perkara pertama ialah agama. Manusiamemerlukan agama yang benar untuk memastikan aktiviti harian mereka dipandu oleh prinsip yang di bawa agama tersebut. Ini kerana insan tidak akan bisa mencapai kebahagiaan hidup tanpa panduan agama. Tidak ada agama yang bisa merealisasikan matlamat ini melainkanagama Islam.Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-Imran ayat 19 sebagaimana bermaksud:“Sesungguhnya agama di sisi Allah yaitu agama Islam.”Lantaran kepentingan agama, Allah telah mengizinkan para sahabat di zaman Rasul s.a.w untuk berperang.
Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-Hajj ayat 39 yang bermaksud:“Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangai, kerana bergotong-royong mereka telah dizalimi, dan bergotong-royong Allah benar-benar Maha Berkuasa menolong mereka.”
2. Jiwa
Perkara kedua ialah jiwa. Islam amat menitik beratkan aspek menjaga jiwa. Hanya dengan jiwa insan menjadi satu entiti yang hidup. Di dalam al-Quran Allah menegah sama sekali insan dari melaksanakan perbuatan membunuh.
Ini bertujuan untuk memberi jaminan kepada perlindunganjiwa. Allah berfirman dalam surah al-Isra’ ayat 33 yang bermaksud:“dan janganlah kau membunuh jiwa yang diharamkan Allah melainkan dengan alasan yang benar, dan barang siapa yang membunuh secara zalim maka bergotong-royong kami telah memberi kekuasaan(hak untuk membalas) kepada andal warisnya, tetapijanganlah mereka(ahli waris) itu melampaui batas dalam membunuh(membalas), bergotong-royong ia yaitu orang yang mendapat pertolongan.”
3. Keturunan
Islam amat menekankan kepada penganutnya untuk mementingkan penjagaan keturunan dari sebarang unsur yang boleh merosakkannya. Dariketurunan, terbinanya kesinambungan zuriat insan di dunia ini. Penenkanan Islam ini sanggup di lihat dari pengharaman zina di dalam Al-Quran. Sebagaimana yang di dapati di dalam surah Al-Isra’ ayat 32 sebagaimana bermaksud:“ Dan janganlah kau dekati zina, bergotong-royong zina itu yaitu satu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk”Islam tidak hanya melarang dari melaksanakan perbuatan yang mepunyai unsur-unsur yang boleh membawa kepada zina, bahkan turut menyediakansatu eksekusi tetap kepada mereka yang melaksanakan perbuatan zina ini.
Ini sanggup dilihat dari al-Quran surah An-Nur ayat 2 yang bermaksud:“ Penzina wanita dan penzina lelaki, maka rotanlah tiap-tiap orang dari keduanya seratus kali, dan janganlah kasihan kepada keduanya mengakibatkan kau tidak menjalankan agama Allah,jika kau beriman kepadaAllah dan hari akhirat, dan hendaklah eksekusi itu disaksikan oleh golongan yang beriman.”Larangan dari mendekati zina dengan ketetapan bentuk eksekusi yang akan diterima mengambarkan bahawa Islam amat mementingkan pemberian aspek keturunan ini.
Harus di ingatkan bahawa eksekusi yang di menetapkan bukanlah bertujuan untuk mendenda mereka yang melaksanakan perbutan ini, tetapi di sebalik perlaksanaan hukumanini tersembunyi pesan yang tersirat untuk melindungi keturunan manusia.
4.Akal
Perkara yang keempat yaitu akal. Akal sangat penting kepada kehidupan manusia. Dengan pertimbangan nalar yang waras memastikan tindakan yang dilakukan yaitu tepat. Ketepatan dalam menciptakan keputusan amat penting bagi insan kerana ianya boleh menghipnotis aktiviti harian dan memberi kesan pribadi kepada keharmonian hidup. Dengan nalar yang cerdas memberi kelebihan kepada seorang pelajar untuk mecapai kejayaan berbanding dengan rakan mereka yang lain.
Begitu juga dengan ibu bapa, mereka perlu bijak melaksanakan keputusan dan tindakan demi menjamin kebahagiaan keluarga. Oleh lantaran itu antara langkah awal Islam untuk menjaga kepentingan nalar ini kepada manusia, Allah telah mengharam arak kepada umat islam.
Ini sanggup dilihat dari surah al-Maaidah ayat 90 yang bermaksud:“Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya khamar, berjudi, korbanberhala, mengundi nasib dengan panahadalah perbuatan keji yang merupakan sebahagian dari perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu semoga kau mendapat keuntungan.”
5. Harta
Perkara terakhir yang perlu di lindungi oleh insan ialah harta. Untuk mendapat harta, insan memerlukan usaha, tenaga dan masa. Mereka perlu bekerja untuk mendapat harta. Dengan harta insan sanggup memenuhi keperluan mereka untuk hidup ibarat makan, minum, berkeluarga dan sebagainya.
Dengan ini jelaslah bahawa harta merupakan kasus penting bagi memastikan keharmonian hidup manusia. Islam menyedari hakikat ini. Oleh itu Allah s.w.t telah memberi panduan kepada insan dalam usahamereka untuk mendapat harta.
Di dalam surah an-Nisa’ ayat 29 Allah telah berfirman yang bermaksud:“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kau saling memakan harta sesama kau dengan cara yang salah, kecuali melalui perniagaan yang berlaku dengan saling mempersetujui antara kamu, Dan janganlah kau membunuh dirimu, bergotong-royong Allahadalah Maha Penyayang kepadamu.”Walaubagaimanapun, Islam tidak hanya memberi panduan kepada manusia, bahkan turut memutuskan eksekusi kepada mereka yang mengambil harta orang lain dengan jalan mencuri.Hal ini sanggup di lihat daam surah al-Maidah ayat 38 yang bermaksud:“ pencuri pria dan pencuri wanita , maka potonglah tangan kedua-duanya, sebagai tanggapan bagi apa yang mereka lakukan dan sebagai siksaan dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”Sesungguhnya, Islam tidak sama sekali tiba untuk memberi beban kepada manusia. Islam selaku agama milik Pencipta insan pastinya sudah mengetahui kelebihan dan kelemahan yang ada pada manusia.
Allah s.w.t sama sekali tidak membebankan makhluk dengan eksekusi yang telah ditetapkannya. Semua bentuk larangan Allah mengandungi kemudharatan kepada manusia, dan semua kasus yang di halalkan oleh Allah mengandungi pesan yang tersirat kebaikan kepada manusia. Renungilah firman Allah yang bermaksud:“…dan Allah menghalalkan bagi merekasegala yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala yang jelek dan membuang dari mereka beban-beban serta belengggu-belenggu(kesusahan)yang ada pada mereka…” (Al-Quran 7:157)
sumber :