
Alkisah ini bermula pada ketika Imam Ghazali yang mengimamkan satu solah fardhu disebuah masjid. Sedang Imam Ghazali mengimamkan solat tersebut, dia terperasan atau menyadari adiknya yang turut menjadi makmum dalam solat berjemaah tersebut telah mufarakah(keluar dari solat berjemaah).
Maka sesudah tamat solat berjemaah tersebut, Imam Ghazali pantas menemui adiknya itu(tidak begitu niscaya nama adiknya, kemungkinan Imam Ahmad) dan bertanyakan mengapa adiknya itu tidak melaksanakan solat berjemaah sekali sebentar tadi.
Maka adiknya pun menjawab, " bagaimana saya hendak meneruskan solat berjemaah yang diimamkan oleh kamu sedangkan saya melihat dirimu penuh dengan darah sewaktu solat tadi"
Imam Ghazali begitu terkejut sekali dan hairan bagaimana adiknya sanggup mengetahui kasus tersebut. Imam Ghazali mengakui kepada adiknya bahawa ketika sedang solat tadi terlintas dalam hatinya mengenai kasus yang sedang ditulisnya, iaitu berkenaan haid wanita.
Lantas Imam Ghazali bertanya kepada adiknya dimanakan dia mempelajari ilmu kashaf(perkara yang dihijabkan Allah) tersebut dan dia ingin sekali mempelajarinya. Maka adiknya pun memberitahu bahawa dia mempelajari ilmu tersebut dari seorang pemotong daging di sebuah pasar.
Maka segeralah Imam Ghazali ke pasar untuk bertemu dengan pemotong daging tersebut untuk memintanya mengajar ilmu tersebut. Pada kala tersebut, Imam Ghazali merupakan seorang mudir yang tinggi pangkatnya di sebuah universiti dan menggunakan jubah kebesaran setaraf dengan pangkatnya.
Ketika Imam Ghazali bertemu dengan pemotong daging dan meminta dia mengajarkan ilmu tersebut kepadanya, ianya ditolak dan pemotong daging menyatakan dia tidak memiliki ilmu untuk di ajar. Imam Ghazali terus memujuk gurunya itu untuk mengajarnya ilmu tersebut. tetapi sekali lagi ditolak, dia meletakkan syarat kepada Imam Ghazali sekiranya ingin mencar ilmu ilmu tersebut, dia meminta Imam Ghazali menanggalkan jubah kebesarannya itu dan membersihkan daerah potong daging tersebut dengan jubahnya itu.
Maka Imam Ghazali terus melaksanakan apa yang dikehendaki oleh gurunya itu. Imam Ghazali menyatakan bahawa dia menuntut ilmu menyerupai sekujur mayit yang tidak bisa melaksanakan apa-apa, selain menyerahkan diri kepada orang yang menguruskannya. Setelah menuntaskan tugasnya itu, gurunya meminta hadir ke rumah dia selepas subuh.Keesokkan harinya Imam Ghazali hadir ke rumah gurunya itu selepas subuh untuk mempelajari ilmu dari gurunya itu.
Setelah meminta kebenaran untuk gurunya mengajarkannya ilmu tersebut, gurunya itu meminta Imam Ghazali membersihkan rumput dirumah beliau. Imam Ghazali melaksanakan tugasan berikut dan sesudah tamat dia meminta gurunya mengajarkan ilmu tersebut. Tetapi gurunya itu meinta dia hadir pada keesokkan harinya.
Keesokkan harinya imam ghazali hadir ke rumah gurunya dan memintanya mengajar ilmu tersebut. Tetapi gurunya itu meminta dia membersihkan longkang di rumahnya. Imam Ghazali terus melaksanakan kasus yang diminta oleh gurunya. sesudah menyelesaikannya Imam Ghazali meminta gurunya mengajar ilmu tersebut tetapi gurunya meminta dia tiba semula pada keesokkan harinya.
Pada esok harinya, Imam Ghazali hadir ke rumah gurunya itu selepas subuh untuk mempelajari ilmu tersebut. Setelah bertemu dengan gurunya itu, gurunya memintanya membersihkan tandas di rumahnya. Selesai melaksanakan kiprah tersebut dia bertemu dengan gurunya itu dan meminta gurunya mengajarkan ilmu tersebut kepadanya.
Gurunya meminta dia pulang dan menyatakan bahawa dia telah tamat mempelajari segala ilmu yang hendak dipelajarinya. Imam Ghazali pun pulang ke ke rumahnya. benar apa yang dikatakan gurunya itu, sepanjang perjalanan dia pulang ke rumah, dia sanggup melihat perkara-perkara ghaib.
Terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil dari dongeng ini, tetapi yang ingin ditekankan yakni kasus pertama bagaimana kerendahan hati imam ghazali dalam menuntut ilmu. Biar pun dia merupakan seorang yang lebih tinggi pangkatnya tetapi sanggup berguru dengan seorang pemotong daging. Beliau juga menyatakan kepada gurunya bahawa dia ini mirip mayit yang tidak berupaya melaksanakan apa-apa dan menyerahkan segala-galanya kepada gurunya untuk melaksanakan apa-apa kepadanya.
Perkara yang kedua, yakni kenapa gurunya itu meminta dia melaksanakan beberapa kasus (membersihkan daerah potong daging, potong rumput, membersihkan longkan dan tandas) tersebut dan sesudah melakukannya, dia sanggup melihat kasus ghaib tersebut.
Hal ini kerana kasus tersebut menyerupai menanggalkan sifat mazmumah didalam hati. Apabila dia diminta menanggalkan jubah kebesarannya untuk membersihkan daerah yang kotor, dan melaksanakan perkara-perkara yang kurang tarafnya jikalau kita nilainya, meruntuhkan sifat mazmumah dalam dalam diri mirip riya' ujub, takbur dan sebagainya. Sifat mazmumah ini yang akan membatasi hati dan menyebabkan cahaya(ilmu) tidak sanggup menembusi ke dalam hati. Ilmu yang berkat yakni ilmu tersebut sanggup dipakai oleh orang yang menuntut ilmu tersebut dan kemudiannya disampaikan kepada orang lain. Mudah-mudahan ilmu itu juga dipakai demi kebaikan orang lain.
*Sumber dari muslihahmazlan.blogspot.com