Dalam bahasa Arab, istilah Dajjal lazim dipakai untuk menyebut "nabi palsu" namun, istilah ad-Dajjal yang dimaksudkan di sini merujuk pada sosok "pembohong" yang muncul menjelang dunia berakhir atau kiamat. Sosok itu juga disebut sebagai al-Masih ad-Dajjal yang dimaksudkan di sini ialah "Al-Masih Palsu". Menurut beberapa sumber, istilah ini berasal dari istilah Syria, yakni Meshiha Deghala yang telah menjadi perbendaharaan kata umum di Timur Tengah selama lebih dari 400 tahun sebelum al-Quran diturunkan.
Dalam kamus Lisân al-Arab, dikemukakan bahawa Dajjal berasal dari kata dajala, ertinya menutupi. Mengapa dikatakan menutupi? Kerana beliau ialah pembohong yang akan menutup segala kebenaran dengan kebohongan dan kepalsuannya. Dikatakan "menutup" kerana Dajjal kelak akan menutupi bumi dengan jumlah pengikutnya yang sangat banyak. Ada juga yang beropini bahawa Dajjal kelak akan menutupi insan dengan kekafiran atau ingkar terhadap kebenaran yang datangnya dari Allah swt.
Menurut Al-Quran
Siapakah sebenarnya Dajjal berdasarkan acuan utama dan pertama kita dalam menggali pelbagai maklumat terutamanya berkaitan dengan agama, yakni Al-Quran al-Karim? Malangnya, kata Dajjal ini tidak disebut secara eksklusif di dalam Al-Qur'an. Namun, sumber kedua kita yakni hadis Nabi Muhammad Saw banyak memberitahu wacana Dajjal ini.
Mengapa Dajjal tidak disebut secara eksklusif di dalam Al-Quran? Soalan ini perlu kita jawab terlebih dahulu sebelum meneroka maklumat wacana Dajjal dari hadis Nabi Saw. Jawapan yang sesungguhnya, sudah tentu hanya Allah swt Yang Maha Mengetahui. Namun, para ulama menawarkan pendapat mengenai hal ini.
Penyebutan Dajjal di dalam Al-Quran sudah termasuk dalam kandungan ayat sebagai berikut:
"Yang mereka nanti-nanti tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (untuk mencabut nyawa mereka) atau kedatangan (siksa) Tuhanmu atau kedatangan beberapa ayat Tuhanmu. Pada hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi dogma seseorang kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu atau beliau (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah: 'Tunggulah olehmu sebenarnya Kami pun menunggu (pula)." ( QS Al-An'am [ 6 ] : 158 ).
Dalam surat al-An'am ayat 158 di atas disebutkan "tanda-tanda atau ayat Tuhanmu" yang dimaksudkan ialah gejala kiamat dalam hal ini ialah munculnya Dajjal. Sebab, disebutkan dalam sebuah hadis bahawa Rasulullah Saw telah bersabda: "Tiga hal apabila telah muncul (terjadi) maka tiada bermanfaat lagi sebuah keimanan bagi seorang yang belum beriman (sebelumnya): Dajjal, Dabbah dan terbitnya matahari dari arah barat."
Ada yang beropini bahawa tidak disebutkannya Dajjal secara eksklusif di dalam Al-Quran ialah sebagai bentuk penghinaan kepada Dajjal yang di kiamat mengakui diri sebagai Tuhan. Hal ini berbeza dengan disebutkannya Firaun di dalam Al-Quran walaupun dia telah mengakui diri sebagai Tuhan kerana Firaun telah habis atau selesai masanya sehingga hal ini sanggup dijadikan sebagai peringatan atau pelajaran bagi umat insan selepasnya. Namun, Dajjal akan hidup di kiamat dan akan menjadi ujian bagi umat manusia.
Demikianlah di antara jawapan dari para ulama wacana tidak disebutkannya Dajjal secara eksklusif di dalam Al-Quran.
*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com