Menurut Mazhab Syafi'e, mendirikan sebarang binaan sama ada berupa atap, kubah, rumah, masjid, tambak dan apa jua binaan lainnya di dalam atau di atas kubur di tanah perkuburan awam ialah haram dan binaan itu hendaklah dirobohkan kecuali kubur orangorang tertentu menyerupai kubur-kubur para nabi, para syuhada, orang-orang salih dan seumpamanya. Imam at-Tirmidzi telah meriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu 'anhu yang bermaksud :
"Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegah dari menembok (memplaster) kubur, menulisnya dan mendirikan binaan di atasnya."
Hal ini diperkuatkan lagi dengan perbuatan Sayidina Umar Radhiallahu 'anhu yang merobohkan satu kubah yang dibina di atas kubur dan berkata :"Biar mayit ini dilindungi oleh amal ibadatnya sendiri."
Pengharaman ini ialah kerana dengan adanya binaan tersebut maka akan menyempitkan daerah tanah perkuburan dan akan menjadikan kesusahan kepada orang ramai untuk menanam mayit di daerah itu sedangkan tempat itu ialah hak orang ramai dan bukan hak persendirian, sesiapa sahaja boleh menanam mayit di daerah itu.
Tetapi kalau tanah perkuburan itu ialah hak milik persendirian hebat kubur, maka mendirikan binaan di dalam dan di atas tanah perkuburan
adalah makruh dan tidak perlu dirobohkan. Begitu juga kalau tanah perkuburan itu berada di kaki bukit atau di tanah curam yang ditakuti tanah-tanahnya runtuh, maka boleh didirikan binaan menyerupai tembok bagi menghalang dari terjadinya tanah susur atau runtuh. Perbuatan seumpamanya ini ialah dibolehkan bagi menjaga maslahat kubur dan tanah perkuburan tersebut.
Terdapat beberapa perkara yang dihentikan mengenai kubur ialah:
i. Memakmurkan kubur yang sudah usang dan menjadikannya seperti kubur gres kerana yang demikian boleh mengelirukan orang ramai dan menganggap bahawa kubur itu ialah kubur gres dan dengan demikian menghalangnya untuk menanam mayit di situ.
ii. Menyapu kapur atau plaster (campuran kapur, pasir dan air yang menjadi keras apabila kering untuk melapis dinding) pada kubur kerana perbuatan itu bermaksud hiasan dan kubur bukanlah tempat untuk berhias-hias dan berbangga-bangga.
iii. Menulis, mengukir dan menghias kubur sama ada di bahagian atas kepalanya atau bahagian lain menyerupai menulis kubur dengan ayat-ayat Al-Qur'an, syair-syair dan kata-kata pujian, meletakkan hiasan jambangan bunga manis, menyimpan rumput-rumput hiasan, meletakkan batu-batu marmar, mengukir dengan tabrakan bunga dan sebagainya. Semua perbuatan tersebut tidak memberi manfaat kepada hebat kubur dan merupakan suatu pembaziran. Bagi larangan menulis ayat-ayat Al-Qur'an pula, ialah kerana ayat-ayat Al-Qur'an tersebut akan terdedah kepada pencemaran kehormatan ayat-ayat suci dan tiada jaminan dalam pemiliharaannya. Walau bagaimanapun menulis nama hebat kubur bagi tujuan pengenalan semata-mata ialah dibolehkan bagi pendapat setengah ulama.
iv. Mengucup kubur, mengelilinginya (tawaf), memasang setanggi padanya dan mengambil tanahnya untuk mengubat penyakit.
v. Tidak harus memasang pelita di atas kubur kerana kubur-kubur tidaklah dikehendaki terperinci dan diterangi dan disuluh dengan lampu sebagaimana masjid-masjid.
vi. Sembahyang di kubur dan menghadap kubur. Ini menurut hadits yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi daripada Abi Marsad Al-Ghanawi bahawa Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam telah bersabda yang bermaksud: "Janganlah duduk di atas kubur dan jangan sembahyang menghadap ke arahnya.
vii. Makan dan minum.
viii. Berkata-kata yang tidak baik.
*Sumber dari pelitabrunei.gov.bn