
Nabi Uzair AS yakni seorang hamba Allah yang hidup pada zaman antara Nabi Saleh A.S. dan Nabi Ibrahim A.S. iaitu sekitar 5000 hingga 4000 tahun sebelum masa Nabi Isa AS. Nabi Uzair A.S. yakni seorang Nabi dan Rasul utusan Allah S.W.T, salah satu diantara 313 orang Rasul utusan Allah.
Kemusnahan kota Jerusalem
Allah S.W.T. telah meranapkan kaum Yahudi sebanyak dua kali tanggapan perilaku mereka yang degil. Selepas mereka menyeleweng buat kali pertama, Allah S.W.T. mentakdirkan sepasukan tentera yang tanpa gentar menghadapi serta memusnahkan mereka iaitu tentera dari kalangan bangsa Kanaan yang dipimpin oleh Jalut namun kesudahannya dikalahkan oleh Nabi Daud A.S.
Kali keduanya pula yakni serangan Raja Bukhtanasar yang menyerang Jerusalem dan membunuh penduduknya dan seterusnya membawa hampir semua yang selebihnya sebagai hamba ke empayarnya. Kota terbabit musnah sama sekali termasuklah harta benda mereka yang dirampas. Kota tersebut sunyi sepi tanpa ada seorang pun yang tinggal.
Selepas Raja Bukhtanasar pulang ke empayarnya sambil meninggalkan kemusnahan di belakangnya, Nabi Uzair A.S. telah melalui Jerusalem bantu-membantu seekor keldainya dan menyaksikan kesan-kesan kemusnahan yang dahsyat.
Beliau kemudian, turun dari keledainya dan bersujud kepada Allah S.W.T dengan berkata “Bagaimana Allah menghidupkan kembali negeri ini sehabis hancur?"
Maka dengan itu Allah menidurkannya (mematikannya) selama 100 tahun. Dalam tempoh 70 tahun penidurannya itu, bandar itu mula dihuni oleh penduduk-penduduk bertambah pesat dan membangun serta kepulangan orang-orang yang dibawa pergi oleh Raja Bukhtanasar ke tanah air asal mereka atas instruksi Raja Kurush (Nabi Zulqarnain A.S.).
Nabi Uzair A.S. dihidupkan/dibangunkan semula
Setelah 100 tahun tertidur, Allah S.W.T membangunkan atau menghidupkan kembali dia dengan jasadnya sebagaimana sebelum dia tertidur. Kemudian Allah bertanya kepada beliau: “Berapa usang kau tinggal di sini?” Beliau menjawab: “Saya telah tinggal di sini sehari atau setengah hari”. Allah berfirman: “Sebenarnya kau telah tinggal di sini seratus tahun lamanya; lihatlah kepada makanan dan minumanmu yang belum lagi berubah; dan lihatlah kepada keldai kau (yang telah menjadi tulang belulang); Kami akan menimbulkan kau tanda kekuasaan Kami bagi manusia; dan lihatlah kepada tulang belulang keldai itu, kemudian Kami menyusunnya kembali, kemudian Kami membalutnya dengan daging”. Maka tatkala telah konkret kepadanya (bagaimana Allah menghidupkan yang telah mati) dia pun berkata: “Saya yakin bahawa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”. (QS 2 Al Baqarah 259).
Nabi Uzair A.S. bertemu semula mahir keluarga dan masyarakat
Selepas itu dia pun menunggang keldai itu dan pergi ke rumahnya sendiri yang ditinggalkannya 100 tahun dahulu dan menemui seorang perempuan buta yang berusia 120 tahun. Beliau bertanya kepadanya, adakah rumah itu kepunyaan Uzair? Beliau (wanita itu) mengiakan problem itu dan menyatakan yang Uzair sudah dilupakan orang. Akhirnya, apabila dia berjaya meyakinkan kepada perempuan itu dia yakni Uzair, perempuan itu pun mengumumkan kepada orang ramai yang Uzair sudah kembali dan nabi Uzair pun didatangi oleh anaknya sendiri yang berusia 118 tahun. Sewaktu dia ditidurkan, anaknya hanya berusia 18 tahun. Lalu anaknya menyampaikan yang ayahnya dahulu mempunyai tanda kelahiran di antara dua bahunya. Maka dengan itu, dia pun menunjukkan tanda kelahiran itu.
Penulisan semula kitab Taurat
Oleh alasannya tidak ada sesiapa yang menghafal kitab Taurat dan kitab itu sudah dibakar kesemuanya pada zaman penyerangan Raja Bukhtunasar, maka mereka meminta Nabi Uzair mengeluarkan satu-satunya salinan Taurah yang disembunyikan oleh ayahnya sendiri yang berjulukan Sarukha.
Namun apabila Nabi Uzair mengeluarkan salinan kitab Taurat dari daerah persembunyian asalnya, didapati kertasnya sudah reput dan berderai. Maka Nabi Uzair pun duduk seketika sambil dikelilingi orang ramai dan memikirkan bagaimana dia sanggup menulis semula kitab Taurat, maka pada dikala itu di hadapan penyaksian orang-orang Yahudi, terdapat dua tahi bintang jatuh dari langit dan menghentak dadanya yang mengakibatkan galakan pada daya pemikirannya, kemudian menulis kembali kitab Taurat daripada ingatannya.
Maka dengan itu, orang-orang Yahudi menyampaikan yang dia yakni anak Allah disebabkan dua perkara iaitu yang pertama, penyaksian mereka pada jatuhnya dua tahi bintang dari langit yang terkena kepada Nabi Uzair. Menurut pandangan mereka, ini yakni tanda sebagai anak Tuhan. Perkara yang kedua pula yakni walaupun Nabi Musa seorang yang hebat daripada pelbagai aspek termasuk mukjizat-mukjizatnya, namun dia tidak bisa memberikan aliran kitab Taurat kecuali daripada penulisan Taurat itu sendiri sedangkan Nabi Uzair berupaya menyalin kitab Taurat hanya melalui ingatannya. Perbuatan mereka ini amatlah tercela dan dilaknat oleh Allah kerana Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Hal ini telah dirakamkan dalam Al Alquran yang bermaksud : Dan orang-orang Yahudi berkata: "Uzair ialah anak Allah" dan orang-orang Kristen berkata: "Al-Masih ialah anak Allah". Demikianlah perkataan mereka dengan verbal mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; agar Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran? (At-Taubah 9:30)
*Sumber dari alfateh90.blogspot.com