
Dan sebenarnya kami telah mencuba mengetahui (rahsia) langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang besar lengan berkuasa dan panah-panah api, dan sebenarnya kami dahulu sanggup menduduki beberapa daerah di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi kini barang siapa yang (mencuba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya). (al-Jin: 8-9)
![]() |
(al-Jin: 8-9) |
Kumpulan jin meneruskan kisah mereka wacana pengalaman dan pengetahuan mereka mengenai kedudukan dan kerasulan di alam ini, seluruh pelosok langit dan bumi.
Ia bagi membersihkan diri mereka dan segala yang tidak sesuai dengan kehendak Allah SWT yang menurunkan risalah dan menolak segala dakwaan yang mengaku mengetahui segala urusan ghaib.
Berkenaan dengan mukadimah ayat ini yang bermaksud kami telah mencuba mengetahui rahsia langit dengan maksud:
- Menuntut dan mendapatkannya mirip mirip orang Arab.
- Kami menghampiri langit.
Ibn Kathir berkata: Allah SWT mengkhabarkan wacana jin saat Dia mengutus Rasul-Nya, Muhammad SAW dan menurunkan al-Quran kepadanya.
Antara bentuk pemeliharaan Allah terhadap al-Quran yaitu di langit dipenuhi penjaga yang bengis yang akan mengusir semua syaitan sebelum mereka sanggup mengintip dan disampaikan melalui dukun sehingga terjadi campur aduk yang tidak diketahui kebenarannya.
Hal tersebut yaitu salah satu kelembutan Allah terhadap makhluk-Nya, rahmat bagi hamba-Nya serta penjagaan terhadap kitab-Nya yang mulia.
Al-Maraghi berkata: “Maknanya yaitu al-Quran al-Karim yang mengandungi dalil-dalil aqli dan dalil alamiahnya itu merupakan para penjaga terhadap sesuatu keraguan yang dibisikkan oleh syaitan-syaitan ke dalam hati orang yang ragu.”
Kemudian keraguan itu dihembuskan ke dalam hati orang yang sesat untuk menghalang mereka daripada mendapatkan agama dan petunjuknya. Apabila timbulnya keraguan dan waham dalam jiwa manusia, kemudian mereka akan mendapatkan bukti yang akan membasmi keraguan tersebut.
Firman Allah SWT:
Dan Sesungguhnya kami tidak mengetahui (dengan adanya penjagaan itu) apakah keburukan yang dikehendaki bagi orang yang di bumi ataukah Tuhan mereka menghendaki kebaikan bagi mereka. (al-Jin: 10)
Al-Maraghi berkata: “Langit itu dijaga rapi kerana dua sebab.” Sebab-sebab tersebut ialah:
- Azab yang akan diturunkan Allah SWT kepada penghuni bumi dengan segera.
- Atau disebabkan seorang Nabi yang mursyid (memberi petunjuk) dan muslih (memperbaiki keadaan orang lain).
Firman Allah SWT:
Dan Sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang soleh dan di antara kami ada (pula) yang tidak demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza.
Al-Mawardi berkata: “Orang soleh yaitu orang yang beriman dan selain daripada itu yaitu orang musyrikin. Boleh jadi dengan maksud mereka hebat kebaikan bagi orang soleh dan sepihak lagi hebat kejahatan.”
Seterusnya tafsiran jalan yang berbeza-beza dengan maksud:
- Banyaknya puak mirip pendapat as-Suddi.
- Pelbagai agama mirip pendapat ad-Dahak.
- Hawa nafsu yang pelbagai.
Al-Maraghi berkata: “Sesungguhnya Allah SWT berkuasa ke atas kami di mana sahaja kami berada, sehingga kami tidak akan terlepas daripada kekuasaan-Nya itu dengan cara melarikan diri.”
Firman Allah SWT:
Dan sebenarnya kami mengetahui bahawa kami sekali-kali tidak akan sanggup melepaskan diri (dari kekuasaan) Allah di muka bumi dan sekali-kali tidak (pula) sanggup melepaskan diri (daripada)-Nya dengan lari. Dan sebenarnya kami tatkala mendengar petunjuk (al-Quran), kami beriman kepadanya. Barang siapa beriman kepada Tuhannya, maka ia tidak takut akan pengurangan pahala dan tidak (takut pula) akan penambahan dosa dan kesalahan. Dan sebenarnya di antara kami ada orang-orang yang taat dan ada (pula) orang-orang yang menyimpang dari kebenaran. (al-Jin: 11-14)
Ini yaitu perkhabaran daripada jin berkenaan dengan hal mereka ada yang beriman dan ada yang fasiq. Begitu juga yang zalim, menyimpang daripada kebenaran.
Perkataan qasitin memberi maksud:
- Golongan yang rugi mirip kata Qatadah.
- Golongan yang derhaka mirip pendapat Ibn Zaid.
- Golongan yang amat lemah mirip kata ad-Dahak.
Firman Allah SWT:
Barang siapa yang taat, maka mereka itu benar-benar telah menentukan jalan yang lurus. Adapun orang-orang yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi kayu api bagi neraka jahanam. (al-Jin: 15)
Istiqamah dalam ayat ini ada dua tafsiran:
- Mereka menentukan jalan kufur dan sesat mirip kata Muhammad bin Zaid, Abu Mujliz dan lainnya.
- Istiqamah atau petunjuk dan ketaatan mirip pendapat Ibn Abbas, as-Suddi, Qatadah dan Mujahid.
Al-Maraghi berkata: “Kesuburan dan kelapangan rezeki itu akan terwujud, jikalau wujudnya ketenteraman, keadilan dan tidak berlakunya kezaliman.”
Hamka berkata: “Inilah keinsafan dari jin Islam yang mengakui nubuwwah Rasulullah SAW. Mereka mengakui bahawa sesudah menerima petunjuk yang terdapat dalam surah Fatihah yang dibacakan oleh Nabi SAW saat solat Subuh.”
Firman Allah SWT:
Dan bahawasanya: Jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak). (al-Jin: 16)
Al-Mawardi menyebut dua pendapat berkenaan dengan tafsiran ayat kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar:
- Dengan kami kurniakan banyaknya air sehingga membinasakan mereka mirip dibinasakan kaum Nuh dengan lemas dalam air. Inilah pendapat Muhammad bin Ka’ab.
- Kami kurniakan kepada mereka banyak air yang mengakibatkan tanaman mereka subur dan harta mereka banyak.
Al-Maraghi berkata: “Rahsia kasus ini telah kita kemukakan lebih dari sekali. Sesungguhnya kemajuan dan kesenangan hanya akan wujud jikalau adanya ketenteraman dan keadilan serta tiada kezaliman.”
Dengan demikian insan akan mendapatkan keadilan yang sama tanpa sebarang kezaliman pilih bulu atau melaksanakan rasuah dalam menciptakan sesuatu keputusan.
Firman Allah SWT:
Untuk kami beri cubaan kepada mereka padanya. Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan Tuhannya, nescaya akan dimasukkan-Nya ke dalam azab yang amat berat. (al-Jin: 17)
Sayid Qutub berkata: “Allah SWT mengesahkan pandangan jin terhadap insan iaitu andainya insan beriman nescaya Kami kurniakan kepada mereka bekalan yang mencukupi untuk menguji mereka sama ada bersyukur atau tidak.”
Peralihan daripada menceritakan perkataan jin kepada menyebut isi kisah untuk menambah kekuatan pengertian dan komitmen kepada Allah SWT.
Tarikan mirip ini banyak dalam uslub Alquran untuk menghidup dan menguatkan pengertian serta pandangan ini mengandungi beberapa hakikat dan unsur penting dalam pembentukan kepercayaan dan kefahaman seseorang mukmin.
Hakikat yang pertama wujudnya hubungan kelurusan kepercayaan umat dan sekelompok insan mengikuti jalan Allah dengan kemewahan rezeki. Faktor yang pertama yaitu kemewahan bekalan air yang cukup. Ia selama-lamanya penting untuk pembangunan dan kelangsungan hidup.
Hubungan antara keduanya sangat kukuh. Contohnya orang Arab di Padang Sahara. Mereka hidup dengan segala kepayahan dan kesulitan tetapi mereka beriman maka dikurniakan segala kemewahan dan rezeki yang melimpah ruah.
Kemudian mereka kufur maka segalanya ditarik kembali sehingga kembali pada keadaan asal dan itulah tanda kekuasaan Allah SWT yang menentukan segalanya.
Al-Maraghi berkata: “Barang siapa yang berpaling dari al-Quran dan menolak nasihatnya, tidak menunaikan segala perintahnya serta tidak meninggalkan larangan-larangannya, maka Kami akan masukkan beliau ke dalam seksaan yang berat akan menguasainya sehingga beliau tidak sanggup lagi untuk memikulnya.”
Andainya di sana terdapat umat yang tidak berjalan di atas jalan Allah SWT kemudian mereka menerima kemewahan dan kekayaan, maka mereka akan diseksa dengan pelbagai penyakit dan mala musibah yang merosakkan sifat insaniah mereka atau mengugat keamanan dan kehormatan hidup sebagai manusia.
Semuanya itu menimbulkan kemewahan dan kekayaan mereka tiada ertinya (sebagaimana yang diterangkan dalam surah Nuh).
Semoga Allah menimbulkan kita dari kalangan hamba-Nya yang mentaati perintah-Nya.
*Sumber dari irfanirsyad.wordpress.com